lördag 2 mars 2013

Hjälp, vilket flyt jag har - när kommer bakslaget?

Bestämde träff på gymmet med en löparkompis. Egentligen vill vi båda springa ute men snålblåst som gör att snön antingen flyger omkring mer eller mindre okontrollerat i luften eller lägger sig som ett tunt duntäcke över blankisen gör att vi väljer att springa inne på löpbandet. Vi är fullständigt eniga i att det finns inget tråkigare än att nöta meter efter meter på löpbandet men tillsammans känns det lättare. En fördel finns det dock  som min kompis sa, att vi kan träna tillsammans fast vi springer olika fort.

Förra helgen startade jag ett träningsprogram som bygger på att jag i mitten på juni ska klara att springa 10 km på 55 min. Passar bra som första delmål. Efter det kommer jag att fortsätta springa mot måltiden jag har på Lidingöloppet. Den är inte 100% bestämd ännu men runt 1,30-1,40 bör kunna vara möjligt.

Jag har gjort två löppass på bandet den här veckan innan dagens och det har varit 3,2 km i lugnt tempo (6.34-tempo).
Idag stod dubbla distansen på schemat och jag var lite fundersam hur det skulle gå. Kändes väldigt långt att springa det men bestämde mig för att ge det ett försök iallafall.

När jag sprungit 20 min kändes det som jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Pulsen låg strax under 170 så jag bara njöt av känslan i kroppen. 6,4 km på 41 min tycker jag är mer än godkänt.

Frågan är bara:
NÄR KOMMER BAKSLAGET? För det är väl inte möjligt att jag får må så här bra och att träningen bara flyter på?

Hoppas nu att jag ska få en bra balans mellan löpträningen och styrketräningen som jag inte vill överge helt då jag mår så bra av den. Ska läsa på lite och se hur jag kan kombinera det. Ett eller två dubbelpass kan vara en möjlig lösning för jag vill helst ha 2 träningsfria dagar/vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar