söndag 31 mars 2013

Gel, bars och pulver

Den rubriken finns också på ett inlägg på en av de bloggar som jag följer och har ni nu hittat hit så är ni antagligen intresserade av ämnet och då tycker jag ni ska ta er tid att läsa det inlägget också för det finns mycket tänkvärt där.

Gel, bars och pulver från bloggen "Alla kan träna".

Om jag räknar i nutid så började jag träna på allvar för drygt ett år sedan och jag har i mångt och mycket samma erfarenhet som Ida som skriver bloggen "Alla kan träna".
Har man högt BMI och många kilos övervikt så finns dock inga genvägar för att få bort extrakilona. Det är hårt arbete med att tänka på vad man äter och att få till livsstilsförändringen som är grunden för att lyckas.
Det är bara du själv som har makten att driva förändringen i land.

Herman Cain`s ord talar i det fallet för sig själv:
 "Om inte din motivation kommer inifrån kommer den inte alls"

Man måste vilja för att lyckas. Var och en är salig på sin egen tro sägs det och får man tro "experterna" i tidningarna så finns det många sätt att gå ner i vikt och komma i form på. Alla dessa experters råd handlar mest om olika dieter och hur snabbt man kan gå ner si och så många kilo och nå sin målvikt.
För mig är det dock ganska självklart att vill man gå ner i vikt så gäller det att förbränna fler kalorier än man stoppar i sig. Vad man stoppar i sig har också betydelse men är inte heller det hela sanningen. För att förbränna mer kalorier måste förbränningen i kroppen ökas på något sätt och det görs enklast genom att man börjar röra på sig mer än man gjort tidigare.

Det är här dessa geler, bars och pulver kommer in. Budskapet är glasklart från deras sida: Du presterar bättre och orkar mer om du äter dessa produkter före, under och efter träningen. Och säg den som inte vill få ut mesta möjliga effekt av sin träning. Inte sällan så säljs dessa proteinbars med motiveringen att man ska äta dem för att hjälpa musklerna att återhämta sig efter träningen så att förbränningen kommer igång så fort som möjligt.

Jag säger inte att det är fel att äta dem men själv så vill jag inte vara beroende av speciella produkter (som dessutom inte är speciellt billiga) för att må bra och få ut mesta möjliga av träningen utan försöker lära mig mer om vad jag kan äta av det jag har hemma i skafferiet till vardags. Proteiner och alla andra näringsämnen vi behöver för att må bra finns ju i det vi äter dagligdags.

Jag använder dessa bars och dextrosol som en extra säkerhet när jag tränar för det är lättare (och mindre kladdigt) att ha en energibars i fickan än t.ex en banan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar