lördag 9 februari 2013

Varför träna?

 En fråga som det finns mycket skrivet om i olika forum och det krävs ju inte direkt ngn professorsexamen för att förstå att det är bra för kroppen och välbefinnandet i allmänhet för att må bra. Själv har jag gått genom ett mentalt stålbad de senaste veckorna och slitit med både motivation för träningen och självförtroendet i vad jag klarar av. Den här sista veckan har det hänt mycket och här kommer en liten sammanfattning vad träningen betyder fr mig:

  • Fysiskt mycket starkare. Började på förhållandevis väldigt låga vikter och har höjt mer eller mindre varenda pass. Har medvetet tagit små steg för att lära mig tekniken då jag aldrig tidigare tränat med fria vikter och skivstång.
  • Har äntligen koll på hur mycket jag behöver äta för att orka.
  • Ökat stabiliteten i kroppen men framförallt i ryggen.
  • Efter en tuff start är vristerna betydligt stabilare. Jag säger stabilare för det finns mycket att jobba på för att få upp styrkan.
  • Ökad rörlighet i hela kroppen - mindre stelhet mellan passen.
Jag ser fram emot att köra vidare med den här formen på träning. Styrketräning har inte varit det som stått högst på träningsagendan tidigare och framförallt inte den form jag kör nu med mycket fria vikter, skivstång och mer vikt och färre reps. 
Men jag ska villigt erkänna att de här tuffa veckorna har gett mersmak och jag är fast i styrketräningsträsket och kan inte tänka mig ett liv utan styrketräning.


1 kommentar:

  1. Ja, precis. Vi hade vårt första framträdande/föreläsning som företag igår, och min sambo försökte kortfattat förklara Vad träning är? Och varför. När han ifrågasatte om 30 minuter om dagen var för mycket begärt svarade alla nej men svettas det ville de helst inte göra.

    Du kämpar på bra! Roligt att följa din blogg. Hoppas vi ses där ute. Kanske kan vi försöka få till något så vi kan inspirera andra, tillsammans.

    SvaraRadera