söndag 10 februari 2013

"Nu börjar du bli som vanligt." - och allt hänger ihop

Ord från min make som konstaterade att jag vaknat tidigt både lördag och söndag.(lördag 06.30 och söndag 07.10).
Helgmorgnarna har alltid varit mina när jag haft långfrukost i ett tyst hus och ibland har jag hunnit med ett träningspass också innan resten av familjen vaknat. Men så har det inte varit de senaste månaderna när även jag sovit länge och känt mig trött och seg halva dagen innan jag kommit igång.

Jag ser ett klart samband hur allt hänger ihop. Nu har jag fått ordning på bs, fått ner blodtrycket och hittat balansen med träningen och mår så mycket bättre igen.

Kosten gör sitt den med men jag behöver inte vara lika strikt hård som i höstas nu och det är skönt. Visst, jag känner när jag "äter fel" eller missar men kroppen är bättre rustad att ta hand om "felstegen" nu tack vare att balansen är bättre.

Imorse vaknade jag för att jag var hungrig - (antagligen låg) och tänkte att nu tar jag en lyxfrukost med smörgåsar. 2 knäckebröd med salami och leverpastej och 2 mjuka smörgåsar med ost på och så till det varm choklad. Blev jag mätt. -- NEJ ! Tänkte att eftersom jag vaknat låg så tar det ett tag att få ut det i blodet men det hela slutade med att jag fick ta en tallrik havregrynsgröt med lingonsylt (min vanliga frukost) för att komma i balans.
Kroppen är rolig den. Bara att inse att jag behöver gröten. Att jag vaknade hungrig tror jag beror på gårdagens lyx till kvällsmaten som var pizza som vi köpte hem till Melodifestivalen. Bs upp snabbt för att sedan sjunka som en gråsten under natten och så inget i reserv när de snabba kolhydraterna var borta.

Kosten + träningen + sömnen bs = Livets ekvation.


2 kommentarer:

  1. Hej

    Har följt din blogg ett tag, och känner igen mycket i det där med balans i kroppen, bs, kosten och träningen.
    Tränar själv sedan ett år tillbaka, och har typ 2, och märker direkt om jag äter fel frukost, kroppen tappar energi då.

    Kikar in här ofta :)

    SvaraRadera
  2. Jo, bra balans i Livets ekvation är ju det som gör att man mår bra. Inte alltid det lättaste att hålla den men det går bättre och bättre.
    Kul att du hittat min "dagbok". Jag skriver mycket för min egen skull men har valt att lägga den i bloggform för att även andra ska ha chansen att förhoppningsvis få lite inspiration att orka kämpa.

    SvaraRadera