tisdag 31 juli 2012

Vad ska jag dricka när jag tränar

Vad man vill och bör dricka under träningspasset beror mycket på vad man tränar och hur långa träningspassen är.

Själv har jag alltid bara haft vatten med mig under träningspassen men har den hårda vägen lärt mig att det är viktigt att se till att fylla på med socker och även salt om man är ute på långpass eller om det är varmt ute.
Hur mycket vätska man behöver dricka är individuellt men jag brukar ha som tumregel att dricka var 20:e minut även om jag inte är törstig för att underhålla vätskenivån i kroppen.

Dricker man ordentligt både under träningspasset och fyller på med vätska efter passet så återhämtar sig kroppen dessutom snabbare och man minskar risken för träningsvärk.

Några bra länkar med tips:

Ska jag dricka vatten eller sportdryck när jag tränar?

Drick rätt före, under och efter träningen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar