tisdag 24 juli 2012

Fascinerande, intressant och roligt

Med tanke på all respons jag får på mina inlägg så inser jag att en hel del hittat min blogg. Att den berör och inspirerar märker jag också. Det intressanta i sammanhanget är vad folk fastnat för.
Mina blogginlägg hittills har handlat mycket om att jag tränar mycket för att må bra. Det har jag inte fått så mycket respons på men det faktum som jag skrev i en mening i ett av inläggen att jag vill gå ner i vikt för att få kroppen i balans. Den meningen har verkligen fått folk att vakna och komma med tips på olika dieter och viktminskningsprogram för att jag ska nå målet och samtidigt berättar de hur mycket de gått ner och att de mår bra.
  Alla människor reagerar olika så ett sätt som passar för en kanske inte fungerar för en annan. Tack vare alla dessa tips har jag hittat en sida som heter www.olikadieter.se  En bra sida full av objektiv fakta om olika sätt att äta. Mycket läsvärd om ni är intresserade.

Var och en blir salig på sin tro och jag säger inte att ett sätt är bättre än något annat. Men lite trött blir jag på veckotidningarna som ena veckan basunerar ut att "gör så här och kom i bikinin på 7 veckor" för att nästa vecka ha en hel bilaga med recept till vårens och sommarens kalas. Min övertygelse är att om man hittar en balans mellan vad man stoppar i sig och hur mycket man rör sig så spelar det ingen roll vad man äter. Vill man av någon anledning gå ner i vikt så handlar det om att förbränna fler kalorier än man stoppar i sig. Naturligtvis mår man bättre om man äter en väl balanserad kost men man behöver inte få dåligt samvete och straffa sig själv om man äter något som man normalt behöver undvika av någon anledning. En del för att de vet att om de äter för mycket av just det så går de upp i vikt och andra för att de har en sjukdom som gör att de ska undvika vissa saker för att må bra.

Jag startade bloggen samtidigt som jag gick med i ett viktminskningsprogram som jag följer vissa delar av. Jag fungerar så att om jag går in fanatiskt för en sak så kommer jag inte att orka fullfölja. Jag blev väldigt positivt bemött och har fått mycket hjälp och tips på vägen som jag kommer att ha användning av resten av livet. Förutsättningarna ändrades förra veckan då jag fick reda på varför jag varit så trött de senaste månaderna. (om detta kan ni läsa i tidigare inlägg)

Min kostomläggning nu består i att jag tagit bort allt sött jag ätit tidigare och att jag dragit ner på snabba kolhydrater. Jag äter mer långsamma kolhydrater och proteiner men framförallt så rör jag på mig betydligt mer än tidigare. För att nå målet och må bättre än jag just nu gör, som för mig innebär att jag behöver gå ner en del i vikt, så måste jag en period nu vara mer strikt med vad jag äter och jag kommer att träna/röra på mig varje dag. Det förstår alla att har man familj och heltidsjobb så finns inte tiden att träna varje dag resten av livet och det är inte meningen heller.

Tittar jag på vad jag äter så är det säkert en blandning av jordens alla dieter som finns. Jag har hittat det som passar mig och den respons min kropp gett mig efter en vecka visar att det fungerar. Det om kost och dieter. Jag återkommer framåt kvällen med ett inlägg om det som är minst lika viktigt som kosten. - TRÄNINGEN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar