fredag 13 juni 2014

Att springa för tid eller upplevelse

Jag följer en del andra träningsbloggar och detta ämne är från en av dessa. Det gick rakt in i hjärtat på mig och gav mig en dimension till på vad jag håller på med.
Jag är fortfarande lite hög av lycka efter gårdagkvällens sena intervallpass som gick betydligt bättre än jag hade både tänkt mig eller ens vågat drömma om.
Springer jag för träningens skull och för att njuta eller tränar jag inför ett lopp? För mig är det lite av både och. Jag har alltid tyckt om att springa. Löpningen har ända sen tidiga tonåren varit en del av mitt liv och jag har tävlat mycket i terränglöpning när jag var yngre. På den tiden tränade jag för att bli bäst och satsade för att om inte vinna så iallafall slå pers i varje tävling.
Numer springer jag för att få avkoppling och för att njuta av naturens alla ljud men naturligtvis också för att bli starkare och orka mer. Senaste året har jag börjat springa och cykla olika lopp och även köra en del skidlopp. Det finns dock skillnad mot när jag tävlade på mer eller mindre elitnivå. Nu gör jag det mer för att jag tycker det är så himla roligt och jagar inte tider på samma sätt som då. En stor skillnad finns och det är att då klarade jag mig själv för att jag såg bättre medan jag nu är beroende av ledsagare på tävlingarna. Bara det ger hela upplevelsen en annan dimension. Jag blir lika överväldigad varje gång att det finns någon som är beredd att offra sig för min skull. Men visst har tiden en viss betydelse och jag sätter alltid upp tidsmål som jag jobbar mot. Sen gäller det att hitta en ledsagare som klarar det tempo jag önskar hålla. Hittills har jag haft tur och hittat ledsagare till de lopp jag velat köra och ingen av dem verkar ha blivit skrämda heller utan kan tänka sig att hjälpa mig igen.
Nu är det bara Vansbro Tjejsim kvar innan Tjejklassikern är i hamn och sedan börjar jag om och siktar på Halvklassikern. Hela den är säkrad med ledsagare vilket känns otroligt lyxigt.
Sedan är jag lite sugen på Tunnelloppet i nov och till det tror jag också att det är löst med ledsagare.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar