fredag 3 april 2015

PÅSKUTMANING - ta det lugnt, njut och ät vad du vill

De senaste dagarna har det rasat in påskutmaningar på alla sociala medier. Det har varit utmaningar i att göra ett visst antal träningspass under påskhelgen eller en utmaning att låta bli påskgodiset och fikat på jobbet.

Hade jag inte haft bråkande, kinkiga muskler i vänsterfoten hade jag med stor sannolikhet hoppat på en träningsutmaning då jag ändå hade tänkt träna. Men nu är det vila som gäller med sikte på Göteborgsvarvet. Kanhända att jag kör något pass med hemmastyrketräning om jag får lust.
För det är på den nivån träningen ligger för mig. Jag tränar för att jag vill och känner för det. Gäller även då jag inte behöver ta det lugnt för att rehabilitera trötta, slitna muskler.

Vad jag däremot INTE tänker haka på är att hålla mig ifrån godis och fika - varken på jobbet eller hemma. Jag respekterar de som gör det men hoppas bara att de gör det för att de behöver göra det och inte bara för att späka sig. Jag tränar och rör på mig till vardags så jag äter det jag är sugen på oavsett om det är mat, fika eller godis. - och jag har inte och tänker inte ha dåligt samvete för det.
Skulle jag titta på BMI-värden som finns i tabellform i tidningar för att man ska kunna ta reda på om man behöver banta inför bikini-säsongen så skriker det rött för att jag är överviktig. Bullshit säger jag! Jag är inte trådsmal med hårda vältränade muskler men jag är definitivt inte tjock heller.
Tränar man och håller sig i form alla övriga veckor på året kan man unna sig att ta det lugnt och njuta några få dagar här och där under året.

Så min påskutmaning till er under påskhelgen är: Ta det lugnt om du vill det, njut och ät vad du vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar